Tu la pasal

Tuesday, July 11, 2006

World Cup Champion - Italy


Walaupun team favourite aku Argentina gagal untuk menjadi World Cup Champion tahun ni, but at least my another favourite team aku, which is Italy has made it, becoming the new champion, sudah cukup memuaskan hati aku serta mengubat luka lama aku, akibat kekalahan kepada France in EURO 2000.

It was a great game walaupun pemenang ditentukan melalui sepakan penalty. Italy was not the Italy when they played in EURO 2000. Back then, Italy played a total defensive game but this year world cup, diorang main a total football game. Attacking, passing cantik, defence kuat, finishing pun not bad.... Enjoy la tengok diaorang main hari tu. Waimah apa pun, second half tu ada jugak nampak they are more towards defensive sikit but at least they manage to get a second goal... Unfortunately it was off-side....

The best part is that Del Piero dapat merasa being a world cup champion sebab dia pun salah seorang favourite player aku tuh... aku rasa aku start minat Italy sebab dia lah kut... Dia main untuk Juventus and I followed him sampai ke EURO and sampailah ke World Cup 2002 and 2006... Walaupun dia tak menyumbangkan gol but his role in the team was so impressive.

Hard luck to France... memang tak de luck la... kalau nak dikirakan, penalty is a 50-50 punya chance... even if Zinadine Zidane ada pun, belum tentu France menang pagi tu since Trezeguet mesti ambik punya and mesti kena palang jugak kan...kan...kan... Waimah apa pun, salute to Zidane being the best player of the tournament, walaupun dengan adanya insiden menanduk Materazzi tu pun, he deserved to be the best player, sebab dia punya skill yang cukup menarik and semangat yang dia kasi untuk the whole France team tu dasyat... that insident wouldn't have happened kalau mamat Italy tu tak provoked dia... Bagi aku perbuatan dia (Zizou) tu memang patut pun... at least puas hati...

Waimah apa pun ITALY is the CHAMPIONNNNN.... yeeehaaaa... magarita.... lasagna.... cupuccino...